BUSINESS ACADEMY

T: +420 732 772 261 | M: info@systemika-nlp.cz

Centrum Systemiky NLP Neuro-lingvistické programování - Certifikované studium
Koučování, systemické přístupy, Ericksonský přístup - hypnóza a sugesce
ITA Neuro-Linguistic Programming Certified member

Business Academy / Behavioral & Language Model

Co je Behavioral & Language Model?

Behavioral & Language Model je snadno naučitelný a přitom velice efektivní nástroj pro pochopení způsobu myšlení a predikování chování dané osoby v určitých situacích, a to na základě běžné konverzace a dotazování. Jeho první verzi vytvořil Rodger Bailey na začátku 80. let minulého století jako jednu z praktických aplikací Neuro-lingvistického programování, která pracuje s nastavením osobnosti, tzv. Meta Programy. Meta Programy jsou naše vnitřní hluboké filtry, se kterými NLP specialisté pracují už léta a utváří naše reakce a chování na informace a události, se kterými se setkáváme. Jedná se o prověřenou metodu odhalování tendencí lidského chování.

Behavioral & Language Model je sada několika nástrojů, které pomáhají predikovat a ovlivňovat chování lidí na základě toho, jak lidé hovoří a jaký jazyk používají.

Dle provedených výzkumů se lidé, kteří používají stejný jazyk, stejně i chovají. Na základě toho používáme sady otázek, které lze zakomponovat do běžné konverzace a tak zjišťujeme jejich tendence k chování. Jednak jim pak lépe rozumíme, ale co víc, můžeme přizpůsobit své chování a způsob komunikace tak, abychom došli efektivně ke společným cílům a efektivním dohodám.

B&L Model si lze snadno osvojit jako dovednost.

B&L Model obsahuje 3 základní části

  • Kritéria, hodnoty a potřeby – zjišťujeme, co je pro danou osobu důležité v daném kontextu.
  • Motivační filtry – na základě otázek zjišťujeme, za jakých podmínek je daná osoba motivovaná a jak její motivaci pro danou věc udržet.
  • Pracovní filtry – tyto filtry poukazují na to, v jakém prostředí a za jakých okolností bude daná osoba nejvýkonnější.

Praktické použití B&L Modelu v businessu

Výběr a adaptace nových zaměstnanců

B&L Model odhaluje tu pravou, tj. nevědomou motivaci kandidátů a jejich budoucí chování dle formy jejich odpovědí na otázky. Na základě toho jsme schopni lépe přizpůsobit jeho adaptační plán a jeho vedení po vstupu do společnosti. Po té, co zjistíme motivaci kandidáta, umíme posoudit, zda je vhodný do naší firemní kultury. B&L Model se může stát součástí kompetenčního modelu a pomáhá nám definovat pracovní pozici z hlediska požadavků na osobnost a chování. Díky jazyku typického pro žádoucí chování úspěšného kandidáta jsme schopni napsat takovou inzerci pozice, která přivede ty správné kandidáty a ušetří nám mnoho času a peněz.

Vedení lidí a týmů a řešení konfliktů

Mimo výše zmíněného, B&L Model umožňuje sebepoznání manažerovi. On sám/sama pochopí, jaké má tendence v chování, jaké má potřeby a to je pro něho/ni důležité. Dokáže pak určit to samé u svých lidí a identifikovat konkrétní důvody, proč si s někým rozumí lépe, s někým méně dobře, kdo co skutečně chce a proč lidé dělají to, co dělají a proč mají v určitých oblastech vysoký a v jiných nízký výkon. B&L Model pomáhá najít řešení obtížných situací a konfliktů a efektivní způsob, jak komunikovat se svými podřízenými, ale také nadřízenými a jak správně argumentovat. Dále odhaluje jakou má kdo motivaci, tzn. přispívá k pochopení jeho skutečné vnitřní potřeby a podle toho můžeme efektivně jednat.
Díky B&L Modelu jsme schopni efektivně určit, jaké nároky na chování lidí v týmu požadujeme, provést analýzu a zjistit současný stav a nastavit rozvoj celého týmu, jeho efektivity a spolupráce na základě skupinové práce, workshopů a školení.

Prodej, komunikace se zákazníkem a marketing

B&L Model nám umožňuje porozumět lépe a do hloubky zákazníkovi, pochopit jeho chování a odhalovat jeho potřeby, tj. provádět hloubkovou analýzu potřeb. To nám dovoluje efektivně rozvíjet vztahy, zaujmout zákazníka, připravit a zkomunikovat pro něho takové řešení, které skutečně chce. B&L Model obsahuje sadu otázek, které lze zakomponovat do běžného prodejního rozhovoru, učí nás číst neverbální komunikaci zákazníka a pochopit zákazníkovy motivy. Také obsahuje nástroj, na základě kterého pochopíme chování nespokojeného zákazníka a má pro nás řešení, které vede nejen ke spokojenosti zákazníka, ale k upevnění jeho loajality.
V marketingu nám pomáhá B&L Model zacílit produkt na tu správnou cílovou skupinu, vytvořit si pro produkt komunikační strategii, určit typ produktu na základě chování cílové skupiny a její motivace.

Školení a prezentace

B&L Model nám poskytuje know-how, které se týká zvoleného jazyka pro naše prezentace tak, aby měly největší dopad jak na zákazníka a nebo skupiny, které dobře známe, ale i na ty, se kterými se setkáváme poprvé. Zvyšuje naši přesvědčivost, dopad, výsledek a úspěch prezentace nebo školení.

Sebepoznání a osobní rozvoji

B&L Model je také nástroj pro osobní rozvoj, pochopení vlastních hodnot, motivace a potřeb. Současně můžeme naše tendence k chování porovnat s naším okolím, zhodnotit dopad našeho chování na lidi, se kterými se setkáváme a nastavit vlastní seberozvoj, který zlepší náš úspěch, vztahy a naše schopnosti a dovednosti.

Koučování

Koučovi pomáhá efektivně pracovat s danou situací, má možnost odhalovat klientovy tendence k chování a tak přizpůsobit svůj vlastní jazyk tak, aby byly klientovy výsledky rychlé a přímočaré.

Kariérové poradenství a kariérové koučování

B&L Model slouží jako nástroj sebepoznání a určení osobních předpokladů pro určité typy pracovních pozic. Odhaluje nevědomou motivaci a pomáhá klientovi si uvědomit, co je pro něho opravdu důležité v pracovním kontextu, jaké zaměstnání hledá, jak pozná, že je to to pravé a přispívá k hladkému průběhu kariérní změny. B&L Model velmi dobře funguje jako nástroj k nastavení dalšího rozvoje klienta, který vede k úspěchu v hledání toho správného a naplňujícího zaměstnání.

Zaregistrujte se včas a získejte zajímavé slevy až 15% Jsme jediná certfikovaná autorita ITANLP
v Česku a na Slovensku.

NLP Premier Practitioner - Praha 1/2018